
dr (ORCID: 0000-0001-5620-3980)
Wydział Nauk Społecznych i Humanistycznych
Przebieg kariery naukowej
Doktor nauk humanistycznych, dyscyplina naukowa: Pedagogika; Instytut Badań Edukacyjnych w Warszawie, rok nadania-2005. Tytuł rozprawy doktorskiej: Umiejętności informatyczne absolwentów szkół podstawowych. Promotor przewodu doktorskiego: prof. dr hab. Stefan Kwiatkowski. Przewodniczący Rady Naukowej: prof. dr hab. Tadeusz Lewowicki.
Zainteresowania badawcze
Zainteresowania naukowo-badawcze koncentrują się w obszarze pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań rozwijania umiejętności i rozwoju dzieci w środowisku szkolnym i pozaszkolnym.
Prowadzone zajęcia dydaktyczne
Na kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna: seminarium dyplomowe (magisterskie),wcześniej na kierunku pedagogika, podstawy edukacji matematycznej w przedszkolu i na I etapie edukacyjnym, pedagogika przedszkolna, pedagogika wczesnoszkolna. Na kierunku pedagogika: pedagogika szkolna. Na kierunku filologia angielska: pedagogika przedszkolna i szkolna.
Projekty dydaktyczno-badawcze
- Realizacja projektu pt. ,,Wychowanie przedszkolne – studia podyplomowe dla nauczycieli” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IX, Działanie 9.4., na podstawie umowy o dofinansowanie nr 155 POKL.09.04.00-06-002/08-00, realizowany w latach: 2009-2010, pełniona funkcja – koordynator merytoryczny projektu.
- Realizacja projektu pt. ,,Edukacja wczesnoszkolna z podstawami logopedii” finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, Priorytet IX, Działanie 9.4.,na podstawie umowy o dofinansowanie nr 424/POKL.09.04.00-06-020/10-00, realizowany w latach: 2011-2012, pełniona funkcja -kierownik projektu.
- Realizacja projektu pt. ,,Program praktyk zawodowych w Państwowych Wyższych Szkołach Zawodowych” realizowany przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, Oś III Szkolnictwo Wyższe dla Gospodarki i Rozwoju, (numer umowy o dofinansowanie MNISW/2016/DIR/669/PWSZ1), pełniona funkcja uczelniany opiekun praktyk pilotażowych na kierunku pedagogika, realizowany w latach:2016-2018.
- Realizacja projektu pt. ,,Z myślą o wszystkich” w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, Oś priorytetowa III. Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju, Działanie:3.5Kompleksowe programy szkół wyższych. Nr naboru: POWR.03.05.00-IP.08-00-PUN/19.Okres realizacji wniosku: od 2020-08-01 do 2023-09-30. Przygotowanie i realizacja modułu na kierunku pedagogika.
Projekty badawcze sfinansowane ze środków na utrzymanie potencjału badawczego uczelni:
- Kierownik projektu nr S/2/17, pt. ,,Aktywność fizyczna dzieci w wieku 5-6 lat w różnych typach przedszkoli”. Projekt realizowany w 2017 roku wspólnie z Uniwersytetem im. Lesi Ukrainki w Łucku.
- Kierownik projektu nr S/2/18 pt. ,,Diagnoza rozwoju dziecka w zakresie postrzegania w aspekcie gotowości szkolnej”. Badania zrealizowano w 2018 r. we współpracy z Wydziałem Zamiejscowym AWF w Białej Podlaskiej w Regionalnym Ośrodku Badań w pracowni psychomotoryki i za zgodą Komisji Bioetycznej.
- Kierownik projektu nr PB/24/2020, pt.,, Diagnoza aktywności ruchowej uczniów klas I-III szkoły podstawowej w czasie spędzonym w szkole”, projekt zrealizowano w 2020 roku.
Staże naukowe
- Staż naukowy od 03.04.2017 r. do 03.06.2017 r. na Uniwersytecie Przyrodniczo-Humanistycznym w Siedlcach w Katedrze Edukacji Nauczycielskiej w Pracowni Wychowania Przedszkolnego. Opiekun naukowy stażu prof. ndzw. dr hab. Anna Klim-Klimaszewska.
- Staż naukowy od 23.09.2019 r. do 30.11.2019 r. na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie na Wydziale Nauk Społecznych w Katedrze Wczesnej Edukacji. Opiekun naukowy stażu dr hab. Małgorzata Suświłło prof. UWM.
Osiągnięcia publikacyjne
- ,,Diagnosis of the Mathematical Skills of Children from Polish Kindergartens and Its Importance for Geometric Shape Recognition”, autor: Stanisława K. Nazaruk, Tytuł czasopisma: Early Childhood Education Journal, 48, Issue:4, July 2020, p.463-472, DOI:10.1007/s10643-019-01005-8,(Impact Factor:1,135,Scopus).
- ,,Diagnoza kompetencji zawodowych oraz potrzeb doskonalenia zawodowego nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej”, autor: Stanisława K. Nazaruk, Joanna Marchel, Tytuł czasopisma: Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce,2019 Vol. 14, nr 2 (52), s. 55-76, DOI: 35765/eetp.2019.1452.04.
- ,,Rozwijanie kreatywnego myślenia u dzieci w wieku przedszkolnym na przykładzie ćwiczeń z geometrii”, ”, autor: Stanisława K. Nazaruk, Joanna Marchel, Tytuł czasopisma: Przegląd Pedagogiczny,2019,nr 1, s.185-199, URI: http://repozytorium.ukw.edu.pl//handle/item/6464.
- ,,Poziom rozwoju grafomotorycznego u dzieci 5-letnich w aspekcie gotowości do podjęcia nauki pisania”, autor: Stanisława K. Nazaruk, Ewa Tokarewicz, Anna Klim-Klimaszewska, Tytuł czasopisma:Roczniki Pedagogiczne, 2019,T.11, nr 2, s.133-147, DOI: 18290/rped.2019.11.2-0.
- ,,Edukacja przedszkolna w Polsce-od transformacji ustrojowej do współczesności”, autor: Stanisława K. Nazaruk, Joanna Marchel, Ewa Tokarewicz, Tytuł czasopisma: Chowanna, 2019,T.1(52), s.193-210,DOI: 31261/CHOWANNA.2019.52.14.
- ,,The level of physical activity of children in kindergarten in the light of selected individual factors”,autor: Stanisława K. Nazaruk,Joanna Waszczuk, Joanna Marchel, Helena Konowaluk-Nikitin, Tytuł czasopisma: Problems of Education in the 21st century, 2018, 76, No.1, p. 57-68,URL:http://oaji.net/articles/2017/457-1519988124.pdf, (Scopus).
- ,,The scope of implementation of geometric concepts in selected kindergartens in Poland”, autor: Anna Klim-Klimaszewska,Stanisława K. Nazaruk, Tytuł czasopisma: Problems of Education in the 21st century, 2017, Vol. 75, No.4,p.345-353, URL: http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85028309073&partnerID=MN8TOARS (Scopus).
- ,,Direct learning about nature in 6-year-old children living in urban and rural environments and the level of their knowledge and skills”, autor: Stanisława K. Nazaruk, Anna Klim-Klimaszewska, Tytuł czasopisma: Journal of Baltic Science Education,2017, 16, No.4, p-524-532, URL: http://www.scientiasocialis.lt/jbse/?q=node/586, (Impact Factor: 0.638,Scopus, WoS).
- ,, Możliwości realizacji aktywności fizycznej przez dzieci w wieku przedszkolnym – przykłady z wybranych przedszkoli”, autor: Stanisława Nazaruk, Ewa Tokarewicz, Anna Klim-Klimaszewska, Tytuł czasopisma: Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna,2017, 5, nr 2/1 (10/1), p.239-247,URL: http://www.czasopismoippis.up.krakow.pl/wp-content/uploads/2015/01/ppiw-101-Nazaruk-Tokarewicz-str235-243.pdf.
- ,,Gotowość szkolna dzieci wyniki badań z wybranych przedszkoli z terenu Białej Podlaskiej”, autor: Stanisława Nazaruk, Joanna Marchel, Wydawnictwo PSW JPII, 2016, ISBN: 978-83-6488117-6, ss.109.